Spiral: From the Legacy of Saw (2021)

Recensie Spiral: From the Legacy of Saw (2021)

Spiral: From the Legacy of Saw recensie

Detective Ezekiel "Zeke" Banks (Chris Rock) onderzoekt een zaak met een lugubere moord. Al snel wordt duidelijk dat de moordenaar het patroon van de originele 'Jigsaw Killer' aan het kopiëren is.

Het moet gezegd worden, hoera! De bioscopen zijn eindelijk weer open, wat hebben we het gemist. Uiteraard was ik dag één aanwezig en koos ik een 'guilty pleasure' franchise om de terugkeer van de bioscoop te vieren: het negende deel/een spin-off film van Saw, genaamd Spiral: From the Legacy of Saw (2021).

Binnen het horror-genre heeft de Saw-franchise een flinke reputatie opgebouwd dankzij hun bekendste element: vallen opzetten en mensen op de meest bloederige manier vermoorden. Met elk vervolg werd dit aspect steeds extremer en de vergezochte elementen (ook in het plot) namen steeds meer toe. Met Saw: The Final Chapter (2010) leek de reeks er een eind aan te breien, totdat ze probeerde om een terugkeer te maken met Jigsaw (2017) - een tevergeefse poging om het succes nogmaals te recreëren. Nu, enkele jaren later, wordt wederom geprobeerd om Saw nieuw leven in te blazen, ditmaal onder de naam Spiral.

Acteur en hoofdrolspeler Chris Rock, die zelf fan is van de franchise, kwam met het idee/concept op de proppen en levert met Spiral in iedergeval een betere film af dan zijn voorganger Jigsaw. Waarnaar we meestal de mensen volgen die in vallen terechtkomen en moeten overleven, kiest Spiral voor de focus op het detective aspect, waardoor de film in zijn geheel aanvoelt als een misdaad/thriller met hier en daar een vleugje horror. De vallen zijn wederom aanwezig, maar niet zo overdreven als in sommige vervolgen. Deze terughoudendheid werkt in mijn ogen beter.

Desondanks voelt Spiral op momenten aan als een kopie van Saw. De plottwist op het eind is niet heel bijzonder en het meest opvallende punt is dat deze film geen manier vind om een connectie te maken met de andere delen in de reeks. De complexiteit van het verhaal lag soms zo absurd hoog dat de films hierdoor juist zo vermakelijk werden om naar te kijken. Het feit dat Spiral met vlagen aanvoelt als de terugkeer van Saw, maar er dan verder voor kiest om geen connectie te maken met de franchise zorgt ervoor dat de film niets meer is dan een kopie van elementen die eerder hebben gewerkt.

Spiral: From the Legacy of Saw (2021) is misschien geen hoogstaande terugkeer van de Saw-franchise, maar wie zou dat nu nog verwachten na negen films? Liefhebbers van de reeks, zoals ik, zullen zich ongetwijfeld vermaken en naar mijn mening pakt Spiral een stuk beter uit dan een gros deel van de andere vervolgen. Hoe je mening ook zal vallen, de bioscopen verdienen al het bezoek dat ze kunnen krijgen, dus kijk wat je kijken kan en geniet!

Cast: Chris Rock Samuel L. Jackson Marisol Nichols Max Minghella
Regie: Darren Lynn Bousman
Genre: Horror Misdaad
Speelduur: 1:33 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Spiral: From the Legacy of Saw:

Chris Rock als hoofdrolspeler, Meer focus op zijn karakter en het detective aspect, Vallen zijn niet zo overdreven als in sommige vervolgen, Bekende Saw-muziek van Charlie Clouser, Bloederig zoals je gewend bent, Bijrol van Samuel L. Jackson is leuk..

.. maar zijn rol is te klein, Alweer een poging om de Saw-franchise nieuw leven in te blazen, Plottwist niet heel bijzonder en de film sluit verder niet aan op zijn voorgangers, Voelt soms aan als een kopie van de reeks

Jordy Gomes beoordeelt Spiral: From the Legacy of Saw met een 6 / 10.

6

Spiral: From the Legacy of Saw is door 1 filmrecensent beoordeeld met een 6 / 10.