Space Jam: A New Legacy (2021)

Space Jam: A New Legacy recensie

Wanneer LeBron James de digitale omgeving van Warner 3000 wordt ingezogen moet hij samen met de Looney Tunes een potje basketbal winnen om zowel de digitale als echte wereld te redden.

Zo'n beetje alles wat vroeger bekend was lijkt een terugkeer te maken. Het valt op dat originaliteit steeds meer verdwijnt, dit terwijl het aantal vervolgen, remakes, spin-offs, etc. juist in aantallen toeneemt. Ook online-streaming krijgt een grote rol in de toekomst van entertainment. Zo heeft studio Warner Bros. nu een eigen streamingdienst, HBO Max, waar ze kijkers naar toe moeten trekken. Blijkbaar had de studio het idee om twee vliegen in één klap te vangen; 1. een vervolg maken op een bestaande film die veel mensen kennen uit hun jeugd, Space Jam (1996), op de hoop hier veel geld mee te kunnen verdienen én 2. tegelijk laten zien hoeveel verschillende eigendommen Warner Bros bezit als een soort reclame voor hun online streaming-platform. Dit is de voornaamste reden dat Space Jam: A New Legacy (2021) bestaat.

Noem iets populairs op dat Warner Bros in het bezit heeft en de kans is groot dat het in Space Jam: A New Legacy voorbijkomt. Nadat LeBron James de digitale wereld van Warner 3000 wordt ingezogen kan het spelletje 'kijk dit, kijk dat' beginnen. In deze digitale wereld zijn verschillende planeten te vinden met elk hun eigen bekende reeks. Je kunt het zo gek niet benoemen en het is ergens op de achtergrond in een scène vast aanwezig - Pennywise de horrorclown uit IT (2017), check. Referenties naar Harry Potter, de DC-superhelden, Drogon de draak uit Game of Thrones, Mad Max, The Matrix, Gremlins, Casablanca, en de lijst gaat door en door en door... Dit voelt op momenten niet eens meer aan als een reguliere 'film met een verhaal', maar als een product dat Warner Bros heeft gecreëerd om op schaamteloze wijze te laten zien hoeveel bekende eigendommen van hun zijn.

Over de Looney Tunes zelf heb ik gemixte gevoelens. Even leek mijn hoop terug te keren toen ik prachtige 2D-animatie zag en ook de slapstick humor en de karakteristieken van de knotsgekke personages zijn nog intact. Echter zakt dit gevoel af naarmate de film vordert, voornamelijk toen moderne humor de overhand begon te nemen. Porky Pig zien uitbreken in een rap-solo en dat soort rare ongein is niet iets wat mijn ogen wilden zien. De iconische Looney Tunes personages verdienen naar mijn mening meer respect.

Space Jam: A New Legacy (2021) is de definitie van een vervolg die alleen werd geproduceerd met de gedachten om veel geld te verdienen en zodat Warner Bros zichzelf een schouderklopje kan geven met: "kijk eens hoe trots wij zijn dat we deze beroemde dingen allemaal in ons bezit hebben". Wat een walgelijke instelling.

Space Jam: A New Legacy draait sinds 16 juli in de bioscoop.

Cast: LeBron James Don Cheadle Khris Davis Sonequa Martin-Green
Cedric Joe Jeff Bergman Eric Bauza Zendaya
Regie: Malcolm D. Lee
Genre: Animatie Komedie Sport
Speelduur: 1:55 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Space Jam: A New Legacy:

Goeie 2D animatie, Looney Tunes zijn nog steeds leuk om naar te kijken en in het begin trouw aan hun originele persoonlijkheden, Hier en daar een geinig grapje met de Looney Tunes

Voelt aan als een schaamteloze reclame van alles wat Warner Bros bezit, Onnozel veel referenties naar verschillende Warner Bros films en werelden (zoals Harry Potter, DC-superhelden, Game of Thrones, en de lijst gaat door), Stompzinnig plot, Slechte CGI voor Don Cheadle tijdens het basketbal, Moderniseren van de Looney Tunes met flauwe hedendaagse grappen en situaties, zoals een rappende Porky Pig

Jordy Gomes beoordeelt Space Jam: A New Legacy met een 4 / 10.

4

Space Jam: A New Legacy is door 1 filmrecensent beoordeeld met een 4 / 10.