Rookie (2021)

Recensie Rookie (2021)

Rookie recensie

Nicky De Wolf is een veelbelovende motorracer, tot het noodlot toeslaat. Op de dag dat hij een aanbieding krijgt van een professioneel team raakt hij betrokken in een ernstig ongeval op de piste, met als gevolg dat hij nooit meer zal kunnen racen. Hij besluit om zijn petekind (zoon van zijn verongelukte broer en schoonzus Vero) zijn motorfiets te geven en hem te leren racen.

Eén ding moeten we regisseur Lieven Van Baelen nageven. Hij weet de wat marginale wereld van het motorracen perfect weer te geven. Een wereld die bevolkt wordt door karakterkoppen die samen één ding gemeen hebben, ze rijden graag met de motorfiets. Ook de races zijn schitterend in beeld gebracht. Je zit als het ware mee op de motorfiets en je voelt bijna de adrenaline gieren door je lijf als je een bocht ziet naderen.

Bovendien wist hij een beroep te doen op klasbakken Matteo Simoni en Veerle Baetens. Het is echter Simoni die de show steelt. In een dialect die het zijne niet is, weet hij perfect de tweestrijd van zijn personage over te brengen op de kijker.

Het verhaaltje zelf bulkt naar mijn gevoel dan weer te veel van de clichés. Zoiets in de trant van mislukte sporter ontfermt zich over zijn rebels petekind en brengt hem zo wat levenslessen bij. Gelukkig kiezen de makers dan weer niet voor het conventionele einde, het einde dat je zou verwachten, maar eindigen ze met een bijzonder krachtig laatste shot. Rookie hinkt daarmee zowat op twee benen. Je voelt waar de makers naartoe willen, maar er is nog wat werk aan het scenario om hier een hele goede film van te maken.

Cast: Matteo Simoni Veerle Baetens Valentijn Braeckman Tibo Vandenborre
Stefaan Degand
Regie: Lieven van Baelen