Richard Jewell (2020)

Recensie Richard Jewell (2020)

Richard Jewell recensie

Wanneer bewaker Richard Jewel (Paul Walter Hauser) een bom ontdekt red hij hiermee levens. Achteraf blijkt dat de FBI en de media Richard zien als de verdachte die de bom zelf heeft geplaatst.

Clint Eastwood benadert ondertussen bijna de negentig en ophouden lijkt niet in het vizier te liggen. Naast zijn acteer-carrière heeft hij zichzelf kunnen opbouwen als een gerespecteerde regisseur. Uiteraard niet zonder pas of stoot, aangezien zijn filmografie nogal kan variëren in kwaliteit. Gelukkig is het met Richard Jewel duidelijk dat Eastwood daadwerkelijk interesse had om dit merkwaardige verhaal te vertellen aan het publiek.

Dat deze gebeurtenis heeft plaatsgevonden in onze samenleving bewijst maar weer hoe de overheid, media en mensen in een positie van macht het leven kunnen aantasten van een reguliere burger. De persoon Richard Jewel wekt meteen sympathiek op vanwege zijn doorsnee houding en kijk op het leven. Hij respecteert de wet, wilt gewoon zijn werk doen en verder met rust gelaten worden. Een oprechte, soms wat verlegen, maar goede man die dankzij dit schandaal naar beneden werd gehaald. We zien ook welk effect dit heeft op zijn moeder, ontroerend gespeeld door Kathy Bathes. Beide krijgen ze hulp van hun advocaat, Sam Rockwell, die laten we eerlijk zijn, elke film beter maakt met zijn aanwezigheid.

Eastwood maakt geen gebruik van baanbrekende of vernieuwende elementen, maar bevindt zich in een plek die comfortabel aanvoelt. Een waargebeurde drama met een verhaal dat gehoord moet worden, ondersteunt door acteurs van de hoogste klasse die allemaal geweldig werk afleveren. Dit is zonder twijfel Clint Eastwood's beste film van de laatste tien jaar.

Cast: Paul Walter Hauser Sam Rockwell Kathy Bates Jon Hamm
Jon Hamm Olivia Wilde
Regie: Clint Eastwood