De relatie tussen Elvis Presley en zijn vrouw Priscilla gezien vanuit haar ogen.
Priscilla is door Jordy Gomes op 6 november 2023 beoordeeld met een 8 / 10.
De biografische film over Elvis Presley verscheen afgelopen jaar in de bioscoop. Alles hierin werd flamboyant, opvallend overdreven en groots aangepakt. Elvis (2022) bood een overzichtelijk beeld van zijn legendarische carrière als muzikant, maar de film bleef enigszins oppervlakkig wat betreft zijn privéleven.
Priscilla staat in schril contrast met de eerdergenoemde Elvis-biopic en kan veel rustiger de tijd nemen om het persoonlijke leven van Priscilla en Elvis te belichten. Voor de wereld was hij de 'King of Rock & Roll', maar voor haar was hij een kwetsbare vriend, de vader van hun dochter én een moeilijke man om mee te leven.
‘Priscilla laat zien hoe makkelijk een naïef, jong meisje beïnvloed kan worden door roem en adoratie.’
Vanuit de ogen van Priscilla wordt het verhaal vertelt van een verlegen veertienjarig meisje dat als een blok valt voor de charmes van Elvis. De film benadrukt meerdere malen het grote leeftijdsverschil tussen Elvis en Priscilla en laat zien hoe gemakkelijk zo'n naïef, jong meisje beïnvloed kan worden door alle roem en adoratie. Hierdoor lijkt de beginfase van hun relatie op een prachtig sprookje, maar de film toont aan dat de fantasiewereld waarin Priscilla wordt gezogen niet zo mooi uitpakt als gedacht.
Regisseur Sofia Coppola voegt een treurende ondertoon toe aan de film, die subtiel kan worden opgemerkt dankzij het fantastische acteerspel van Cailee Spaeny. Het is een ingetogen performance waarin ze veel moet overbrengen. Haar ogen spreken vaak boekdelen, variërend van verliefdheid en hoop tot verdriet en een gebroken hart. Spaeny verdient wat mij betreft erkenning in het komende prijzenseizoen.
Het is onvermijdelijk dat Jacob Elordi wordt vergeleken met Austin Butler uit de film van vorig jaar. Onnodig, aangezien ze beide compleet verschillende versies van Elvis neerzetten. Butler was de showman, een Elvis die de meeste fans zullen herkennen met zijn stralende jumpsuits op het podium. Elordi speelt bijna het tegenovergestelde. We zien hem nooit als rockende wereldster omdat de film het perspectief van Priscilla aanhoudt. Hierdoor is dit een Elvis zonder filter, waarbij ook zijn donkere kant wordt blootgelegd.
Dit zorgt voor confrontaties waarin Elvis soms in een slecht daglicht wordt gesteld. Hij bedoelt het wellicht goed, maar zijn dominante karakter komt erg controlerend over. Het gaat soms zelfs zover dat hij bepaalt welke kleding Priscilla moet dragen. Door de negatieve aspecten van hun relatie onder de loep te nemen, weet de film verrassend uit de hoek te komen.
Desondanks komt de relatie tussen Elvis en Priscilla over het algemeen precies over zoals ik had verwacht; heel liefelijk. Er was ongetwijfeld liefde tussen de twee - misschien zelfs zoveel dat ze beiden verblind werden voor wat er daadwerkelijk tussen hen gebeurde. Priscilla's rol als gelijkwaardige partner wordt langzaam gereduceerd tot niets minder dan eigendom van Elvis, alsof ze behoort tot het interieur van Graceland en alleen goed is om zijn dochter op te voeden en het thuisfront in de gaten te houden.
Dit is ook terug te zien in de fysieke transformatie die Priscilla ondergaat. Door de jaren heen wordt ze gevormd naar het ideaalbeeld dat Elvis voor ogen had. Ze verandert zowel van binnen als buiten zo drastisch dat je het onschuldige meisje aan het begin van de film nauwelijks meer herkent. Als 'vrouw van' werd haar identiteit door Elvis gedefinieerd, nog voordat Priscilla haar eigen identiteit kon ontdekken. Het is begrijpelijk dat hun turbulente huwelijk uiteindelijk strandde.
Iemands leven kan oppervlakkig gezien nog zo mooi lijken, maar deze film bewijst dat de leegte die Priscilla van binnen voelde in het gigantische droomlandgoed van Graceland haar bleef achtervolgen. Dit onderdrukte gevoel heeft ervoor gezorgd dat zij en Elvis definitief uit elkaar zijn gegroeid. Het abrupte, maar kleinschalige einde van de film vat hun relatie dan ook perfect samen.
Het intieme privéleven tussen Elvis en Priscilla biedt voldoende stof voor een aangrijpend drama en blijkt achteraf een fascinerende invalshoek te zijn voor een geslaagde verfilming van Priscilla's zelfgeschreven boek: Elvis and Me (1985).
Te zien op Pathé Thuis