Parasite (2019)

Recensie Parasite (2019)

Parasite recensie

De leden van de familie Kim hebben het financieel zwaar en leven bijna op de afgrond van armoede. Hun zoon krijgt de kans om te solliciteren als Engelse leraar voor de rijke familie Park. Hierna besluit de familie Kim om een plan te bedenken zodat ze allemaal voor deze rijke familie kunnen werken.

De Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon-Ho (Snowpiercer) heeft zich de laatste jaren met zijn filmografie bewezen als een talent om in de gaten te houden. Nu circuleert er een hoop positiviteit rondom zijn nieuwste film: Parasite (2019). Zijn meest recente aanwinst wist namelijk al de Palme d'Or (Gouden Palm) te bemachtigen tijdens het Cannes Film Festival.

In dit geval een terechte winnaar, want wat zit Parasite toch goed in elkaar. De opbouw en kennismaking met de familie Kim wordt zorgvuldig uitgestippeld zodat je bekend bent met de vier familieleden wanneer het hoofdplot van start gaat. Het acteerwerk is overtuigend en de afstemming tussen humor, drama en spanning is precies juist. Hiernaast bevat Parasite genoeg diepgang en metaforen om je na afloop aan het denken te zetten. Dit is een verhaal over het klassenverschil tussen de elite en de armen, iets wat door middel van een creatief script en visuele verhaalvertelling in beeld wordt gebracht.

Ook de titel 'Parasite' is hier zo mooi gevonden. De financieel arme familie Kim probeert zich als parasiet vast te klammen aan de rijke familie Park om zo hun geld af te smokkelen. Het is lastig om de film te omschrijven of vast te leggen binnen één genre. Al zijn woorden als uniek, onvoorspelbaar en indrukwekkend hier zeker van toepassing. Parasite (2019) is, naar mijn mening, absoluut voorloper voor de Oscar van beste buitenlandse film. Kijken dus!

Cast: Kang-ho Song Sun-kyun Lee So-dam Park Yeo-jeong Jo
Woo-sik Choi
Regie: Joon-ho Bong
Genre: Thriller Drama
Speelduur: 2:11 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Parasite:

Regie van Bong Joon-Ho, Sterk acteerwerk, Origineel, Balans in humor en drama, Verhaal over het klassenverschil tussen de rijke en de armen, Metaforen die je aan het denken zetten, Onvoorspelbaar, Spannend, Laatste act, Bijpassende titel

-

Jordy Gomes beoordeelt Parasite met een 8,5 / 10.

8,5