Nomadland (2021)

Recensie Nomadland (2021)

Nomadland recensie

Na de dood van haar man verlaat Fern (Frances McDormand) haar huis en kiest ze voor de weg van de nomaden: Het leven op de weg en van plek naar plek reizen. Hier komt ze unieke mensen tegen met mooie levensverhalen.

We gaan alweer de zesde maand in dat de bioscopen dicht zijn in ons kleine kikkerlandje, betreurend. Hierdoor staan veel films in de wacht en stapelt de kijklijst zich aardig op. De Oscars zijn net achter de rug, daar wist Nomadland (2021) de prijs voor Beste Film binnen te halen waardoor mijn interesse hierin was gepiekt. De film is nu te zien op Disney+.

In Nomadland volgen we weduwe Fern, sterk gespeeld door Frances McDormand (die tevens ook de Oscar won voor beste actrice). Na de dood van haar man gaat ze het leven volgen van de nomaden, een soort van moderne zigeuners. Ze leven in hun auto's of caravans en reizen van plek naar plek om één te worden met de natuur. De prachtige shots van de omgeving en de levensverhalen van de verschillende nomaden behouden je interesse door de film heen, echter kan de film soms langdradig of eentonig overkomen door het gebrek aan een regulier narratief. We volgen simpelweg het leven van Fern en ontmoeten de personen die met haar in contact komen door het hele land heen. Voor de één een mooi verhaal over zelfontdekking, voor de ander een saaie zit dat geen punt lijkt te hebben. Weet daarom waar je aan begint.

Regisseur Chloé Zhao kiest voor een langzame aanpak dat het leven van oude, verstoten en vergeten mensen belicht. Haar benadering voelt bijna als een soort documentaire, helemaal aangezien de film vol zit met echte nomaden, geen acteurs (zie Linda May & Swankie). Het feit dat deze niet-acteurs zo geloofwaardig, sympathiek en oprecht overkomen maakt het eindresultaat nog indrukwekkender. De verhalen en levenservaringen die ze delen met Fern, en met jou als kijker, komen van het hart en weet hopelijk te inspireren of de gevoelige snaar te raken.

Nomadland (2021) zal je liggen of niet. Het is een trage film die tijd besteed aan karakterontwikkeling, intieme conversaties en uiteindelijk gaat over het accepteren en loslaten van het verleden om zo verder te kunnen met je leven. Deze mooie boodschap zit subtiel verstopt achter de ogen van een gebroken Frances McDormand, die nooit teleurstelt met haar acteerprestatie. Nomadland is absoluut een goede film, maar de terechte Oscarwinnaar van het jaar? Daar durf ik niks over te zeggen. Mijn advies; kijk en maak je eigen oordeel.

Cast: Frances McDormand David Strathairn Bob Wells Peter Spears
Linda May Swankie
Regie: Chloé Zhao
Speelduur: 1:48 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Nomadland:

Regie van Chloé Zhao, Acteerwerk van Frances McDormand, Prachtige shots van de omgeving, Acteerwerk en inclusie van echte nomaden zoals Linda May & Swankie, Aantal mooie levensverhalen die voorbijkomen, Intieme en kleinschalige momenten, Betoverende muziek van Ludovico Einaudi

Kan langdradig en eentonig overkomen vanwege een gebrek aan 'verhaal', Hierdoor zal de film niet voor iedereen weggelegd zijn

Jordy Gomes beoordeelt Nomadland met een 7,5 / 10.

7,5