Mars Attacks! (1996)

Recensie Mars Attacks! (1996)

Mars Attacks! recensie

Door Vince Christiaans op
Een vloot vliegende schotels omsingelt de Aarde. De Amerikaanse president James Dale (Jack Nicholson) hoopt op een vredige ontmoeting met de marsmannetjes, maar heeft daarbij geen rekening gehouden met hun buitenaardse gevoel voor humor.

In 1994 regisseerde Tim Burton een tragikomische film over het leven van de B-filmregisseur Edward D. Wood Jr. In deze biopic kon Burton al zijn sympathie kwijt voor de buitenbeentjes van Hollywood. Twee jaar later greep Burton zijn kans om zelf een B-film à la Ed Wood te maken, met een budget waar zijn idool nooit van durfde dromen.

Mars Attacks! is gebaseerd op een reeks controversiële kauwgomkaarten uit de vroege jaren '60. Tot het plezier van kinderen en de schrik van ouders werd op elk kaartje een bloederig nieuw hoofdstuk getoond van een buitenaardse invasie. Met deze basisformule creëerde Burton een parodie op sciencefictionfilms zoals Earth vs. The Flying Saucers (1956) en sterbezaaide rampenfilms als The Towering Inferno (1974).

Vanaf de openingsscène, waarin een kudde koeien levend wordt gebarbecued, is het duidelijk dat Mars Attacks! zichzelf niet erg serieus neemt. Toch doet de film zich veel moeite om alle bekende gezichten van karakter te voorzien, maar wanneer o.a. Michael J. Fox, Jack Black en Danny DeVito zonder pardon worden afgeslacht begint de film steeds meer te lijken op een uit de hand gelopen grap.

De film heeft vrijwel geen plot. De marsmannetjes landen in Pahrump, Nevada en beginnen na een korte deceptie hele volksstammen van deze aardkloot af te laseren. Hierna spant Burton zich nauwelijks meer in om Mars Attacks! op een traditionele wijze af te ronden. Hij holtt van de ene macabere scène naar de andere, terwijl de grootste namen in Hollywood het leven laten.

Verrassend genoeg maken alleen Lukas Haas, Tom Jones en Jack Nicholson (x2) echt indruk. De rest heeft moeite om op te boksen tegen de ondeugende charmes van de bolhoofdige marsmannetjes. Het motief achter hun invasie wordt nooit onthuld, maar de ettertjes hebben schijt aan alles en genieten zichtbaar van elk beetje dood en verderf dat ze uitdelen.

Deze argeloosheid maakt Mars Attacks! zeker tot één van Tim Burtons meest nihilistische films. De Amerikaanse overheid, het leger, de pers, wetenschappers, zakenlui, iedereen moet het ontgelden. Alleen oud-bokser Byron (James Brown) en de tiener Richie (Lukas Haas) lijken aan Burtons toorn te ontkomen. De gedeelde factor is dat Byron en Richie het belang van hun geliefden boven dat van zichzelf stellen.

Als Burton een thema probeert aan te halen, dan is het egocentrisme. De meeste personages zijn teveel met zichzelf bezig om zich überhaupt iets aan te trekken van de mannen van Mars. Vaak met catastrofale gevolgen. Op dat gebied schetst Mars Attacks! een goed beeld van de jaren '90. Toch is de film vooral een schelle komedie, die Tim Burtons affiniteit voor duister vermaak goed combineert met zijn liefde voor Amerikaanse kitsch.

Cast: Jack Nicholson Glenn Close Annette Bening Pierce Brosnan
Danny DeVito Martin Short Sarah Jessica Parker Michael J. Fox
Rod Steiger Tom Jones Lukas Haas Natalie Portman