Little Women (2020)

Recensie Little Women (2020)

Little Women recensie

Door Tom Mulder op
Little Women is de meest recente van verfilmingen naar het beroemde boek van Louisa May Alcott. Vier zussen, heel verschillend van karakter, groeien op tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Ieder heeft haar eigen idee van een ideale toekomst.

Little Women zorgt bij de emotioneel ingestelde kijker in zeker de helft van de film voor vochtige ogen. Al vroeg in het verhaal ontstaat een sterke band met de zussen. Je merkt dat hoe je denkt over een personage constant verandert omdat zij met elkaar in conflict komen, zoals zussen en broers doen, en je mening meandert. De vrouwen en hun acties zijn erg menselijk, wat ervoor zorgt dat je meteen met ze mee leeft. De band tussen de zussen is bijna tastbaar en dat is, buiten dat de film op een gelauwerd boek is gebaseerd, knap verfilmd.

Dat Little Women erg op emoties inspeelt mag duidelijk zijn. De muziek is dan weer groots en orkestraal, dan weer klein en gevoelig. De pessimist in de kijker wordt onderdrukt. De sfeer is dik en zoet als honing, maar dat geeft niet. De zussen, met Soairse Ronan voorop, acteren sterk zoals een historisch drama als deze verlangt. Er zijn glansrollen voor Laura Dern en Chris Cooper, maar Timothée Chalamet steelt de show als de interessante buurjongen die de relaties van de zussen op scherp zet.

Regisseur Greta Gerwig (Lady Bird) heeft opnieuw een mooie film afgeleverd met strakke regie en sterke vrouwen in de hoofdrol. Little Women zal door de sfeer niet iedereen bekoren, maar als je open staat voor een (mier)zoete, coming of age verhaal met heel mooi acteerwerk, dan beloont de film je geduld - 2,5 uur voor een redelijk trage film kan voor sommigen een test zijn.

Cast: Timothée Chalamet Chris Cooper Louis Garrel Laura Dern
James Norton Tracy Letts Bob Odenkirk Florence Pugh
Saoirse Ronan Meryl Streep Eliza Scanlen Emma Watson