Le Comte de Monte-Cristo

2024

9
Recensie Le Comte de Monte-Cristo (2024)

Na veertien jaar gevangenschap creëert Edmond Dantès (Pierre Niney) een alter ego om wraak te nemen op de drie mannen die hem onder valse voorwendselen beschuldigden van landverraad.

Le Comte de Monte-Cristo is door op 3 juni 2025 beoordeeld met een 9 / 10.

Hoewel De Drie Musketiers vaak wordt gezien als het bekendste werk van Alexandre Dumas, is De Graaf van Monte-Cristo voor velen zijn meest geslaagde boek. In deze roman over wraak, verraad en verloren liefde giet de Franse schrijver een flink scheut melodrama over een uitstekend avonturenverhaal dat — haast twee eeuwen na publicatie — nog steeds gretig wordt verorberd door boekenwurmen overal ter wereld.

Nogal wiedes dat De Graaf van Monte-Cristo veelvuldig verfilmd is, maar net zoals De Drie Musketiers is de laatste Franstalige versie alweer wat jaartjes oud. Reden genoeg voor duo Matthieu Delaporte en Alexandre de La Patellière om de handschoen op te pakken met deze nieuwe bewerking. Evenals het Musketiers-tweeluik van regisseur Martin Bourboulon is Le Comte de Monte-Cristo een rijkelijk belegde epos vol historische locaties, prachtige kostuums en innemend acteerwerk. De stortvloed aan personages en het uitgebreide plot betekenen wel dat je als kijker je aandacht erbij moet houden wil het verhaal volledig tot zijn recht komen.

‘Klassiek in vorm, maar modern in uitvoering.’

Centraal staat Edmond Dantès (Pierre Niney); een zeeman die op zijn huwelijksdag ten onrechte gevangengezet wordt. Jaren later keert hij terug als de mysterieuze Graaf van Monte-Cristo om wraak te nemen op degenen die hem verraden hebben. De film zet Dantès neer als een antiheld die zijn fortuin en intellect inzet om een minutieus plan van vergelding in gang te zetten. Zijn gebruik van intriges en vermommingen tart echter regelmatig de geloofwaardigheid. Zo is het lastig te verkroppen dat een aristocraat in 1830 maskers kan maken die er zo levensecht uitzien dat ze zelfs van dichtbij mensen voor de gek houden, maar gelukkig zijn Dantès zijn tegenstanders zo verwerpelijk dat je deze onwaarschijnlijkheden graag voor lief neemt.

In veel opzichten is Edmond Dantès de literaire voorloper van bekende wrekers als Zorro, Batman en Iron Man: allemaal gebroken mannen die hun werkelijke identiteit verbergen en hun financiële middelen inzetten voor wat zij zien als gerechtigheid. Maar waar die personages vaak nog binnen ietwat morele kaders opereren, laat Le Comte de Monte-Cristo zien dat wraak zelden een bevredigend einde oplevert. De verwoestende uitwerking van haat, onbedoelde consequenties en de bittere pijn van een verloren liefde: het zijn de thematische lagen die deze verfilming zo boeiend maken.

Hoofdrolspeler Niney speelt een ingetogen Edmond Dantès, terwijl Anaïs Demoustier als Mercédès al haar scènes voorziet van een emotionele lading en zodoende het kloppend hart van de film wordt. Daarnaast is haar echtgenoot en Dantès' aartsrivaal Albert de Morcerf (Vassili Schneider) een verrassend meelijwekkend figuur. Natuurlijk is Albert een zelfingenomen zak, maar het kost hem zichtbaar moeite om zijn schuldgevoelens niet uit te spreken. Grappig genoeg liet Alberts voorkomen als oudere man (met make-up en pruik) deze recensent denken aan de Back To The Future-schurk Biff Tannen, zij het in een tragische context.

Visueel is de film een pareltje. Regisseurs Delaporte en De La Patellière hebben oog voor detail, waardoor de muziek, kostuums, locaties en decors allemaal tot hun recht komen, zelfs wanneer het plot soms voorbij lijkt te razen. De filmmakers houden het tempo er namelijk goed in, met als gevolg dat deze haast drie uur durende epos een stuk minder lang aanvoelt. Door de riante speelduur kunnen de dramatische pieken zorgvuldig worden opgebouwd om vervolgens weer over te vloeien in de aanloop naar een nieuw hoogtepunt. Dit alles maakt Le Comte de Monte-Cristo tot één van de betere films in zijn soort: klassiek in vorm, maar modern in uitvoering. Een verfilming die Dumas' feilloze gevoel voor tragedie en romantiek overtuigend tot leven brengt zonder het avontuur uit het oog te verliezen.

Te zien op Picl en Pathé Thuis

Plus- & minpunten

Samengevat de plus- en minpunten van Le Comte de Monte-Cristo:

Pluspunten Le Comte de Monte-Cristo

Trouw aan het boek, Meeslepend, Acteerwerk van Pierre Niney, Anaïs Demoustier en Vassili Schneider, Veel historische locaties, Prachtige kostuums, Sterke cast, Muziek van Jérôme Rebotier, Hoog tempo

Minpunten Le Comte de Monte-Cristo

Aandacht is een vereiste

Nuttige recensie

11 / 16 personen vinden deze recensie van Le Comte de Monte-Cristo nuttig. Vind jij deze recensie nuttig?

Ja, vind ik nuttig
Nee, vind ik niet nuttig
Andere dramafilms en -series