Marleen Hegeman

Marleen Hegeman Voormalig filmrecensent

Genius (2016)

Recensie Genius (2016)

Genius recensie

Door Marleen Hegeman op
De briljante redacteur Max Perkins (Colin Firth) heeft met Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald als voorbeelden al verschillende literaire grootheden ontdekt. Wanneer hij het manuscript van Thomas Wolfe (Jude Law) leest, neemt hij zijn volgende uitdaging aan; Wolfes proza in romanvorm kneden. De twee tegenpolen gaan een onstuimige periode tegemoet om de roman in de winkels te krijgen.

Regisseur Michael Grandage, die zijn sporen in de theaterwereld al heeft verdiend, heeft een visueel uitstekende debuutfilm neergezet. De grauwe sfeer van de jaren '30 is in elk moment voelbaar en zijn niet altijd even subtiele herhalingen in overgangsscènes doen bijna poëtisch aan. De aandacht voor decor, aankleding en sfeer is in elk detail aanwezig, maar toch komt het verhaal niet geheel tot haar recht.

Met de onderlinge relaties tussen de personages als hart van de film, is het enorm pijnlijk om te zien dat juist dit niet voldoende is uitgewerkt. Het verhaal mist diepgang waardoor er te veel vragen blijven bestaan. Dit slaat direct terug op de geloofwaardigheid van de vriendschap tussen Max en Thomas. We missen de momenten waarin de twee dichter tot elkaar komen en hun geruzie omslaat in vriendschap. Ook zorgt het ervoor dat enkele intense scènes zoals de zenuwinzinking van Wolfes geliefde (Nicole Kidman), je eigenlijk weinig doen. In plaats dat zo’n scène je naar de strot grijpt, vraag je je eigenlijk af: maar huh, wat, waar? Er bestaan te veel gaten en dit houdt het verhaal op afstand. Toch jammer, want met zo'n onderwerp en deze acteurs had er meer in gezeten.

Cast: Colin Firth Jude Law Nicole Kidman Laura Linney
Regie: Michael Grandage
Genre: Biografisch Drama Filmhuis