Batman: Mask of the Phantasm (1993)

Batman: Mask of the Phantasm recensie

Verschillende maffiabazen worden opgespoord en uit de weg geruimd door de mysterieuze Phantasm, maar het lijkt erop dat Batman (Kevin Conroy) de schuld krijgt voor deze daden. Het is aan Batman om deze zaak te onderzoeken.

Nu we alle 'live-action' Batman-films hebben behandelt (1989 - 2012) is het meer dan gepast om ook de enige animatiefilm te belichten die daadwerkelijk in de bioscopen verscheen. Batman: Mask of the Phantasm (1993) was gebaseerd en bevat de zelfde stemmencast als in de geprezen Batman: The Animated Series die begin jaren '90 verscheen. Dit is een mooie gelegenheid om over de film, en de serie in het algemeen, mijn mening te geven.

Zoals in een eerdere recensie benoemt hebben de twee Tim Burton films veel invloed gehad op de sfeer en designs van de animatieserie uit de jaren '90. Voor velen is dit één van de meest trouwe en iconische vertolkingen van Batman en al zijn welbekende slechteriken. Nadat het eerste seizoen van de animatieserie was afgelopen (bestaande uit vijfenzestig afleveringen) wilde Warner Bros. inspelen op de populariteit door een volledige speelfilm te produceren. Zodoende was daar Mask of the Phantasm.

Deze animatiefilm is ook gericht tot de jonge kijkers, maar het duistere tintje en de volwassen thematiek gaan nooit verloren. De film begrijpt dat Bruce Wayne in tweestrijd is tussen een gelukkig leven willen leiden en zijn belofte om misdaad te bestrijden. Scènes, zoals Wayne zien smeken om vergiffenis bij het graf van zijn ouders of de eerste keer dat hij het Batman-kostuum aantrekt, laten een diepe indruk achter.

Hiernaast toonde Mask of the Phantasm voor het eerst, door middel van terugblikken, hoe Bruce Wayne het geluk had gevonden in zijn jongere jaren en waarom hij uiteindelijk de rol van Batman op zich heeft genomen. Deze terugblikken worden afgewisseld met het verhaal in het heden, het mysterie rondom de Phantasm en een geweldige bijrol voor The Joker (Mark Hamill). Vanwege zijn compacte speelduur wordt elke minuut van de film goed benuttigd en komt alles mooi samen.

Zowel Batman: Mask of the Phantasm, als de gehele animatieserie uit de jaren '90, zijn een stuk respectvoller en interessanter dan veel andere vormen van Batman-media, waaronder de films. Deze 'cartoon' wist zo goed de essentie van Batman te verkopen, dat dit één van de meest geliefde incarnaties is geworden van DC's befaamde superheld.

Cast: Kevin Conroy Mark Hamill Efrem Zimbalist Jr. Bob Hastings
Robert Costanzo Dana Delany Hart Bochner Stacy Keach
Jr. Abe Vigoda Dick Miller John P. Ryan
Regie: Erik Radomski Bruce Timm
Genre: Superhelden Animatie Klassieker
Speelduur: 1:16 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Batman: Mask of the Phantasm:

Prachtige handgetekende animatie, Volwassen thematiek met betrekking tot Bruce Wayne/Batman en zijn belofte om misdaad te bestrijden, Toont door middel van terugblikken hoe en waarom Bruce Wayne de rol van Batman op zich heeft genomen, Kevin Conroy & Mark Hamill als de iconische stemmen van Batman en Joker, Interessant mysterie, Toevoeging van de Phantasm, Soundtrack van Shirley Walker, Film is gebaseerd op de geprezen animatieserie uit de jaren '90

Had kunnen profiteren van een langere speelduur om zo het verhaal/de personages nog meer diepgang te geven

Jordy Gomes beoordeelt Batman: Mask of the Phantasm met een 8 / 10.

8