Thunder Force (2021)

Thunder Force recensie

Lydia (Melissa McCarthy) & Emily (Octavia Spencer) zijn al vriendinnen vanaf hun jeugd. Eenmaal volwassen creëert Emily een formule waardoor ze beide superkrachten krijgen. Als het duo 'Thunder Force' willen ze 'Miscreans' (criminelen met krachten) stoppen en de stad veilig maken.

Het moge geen geheim zijn dat het superhelden genre voor mij favoriet is. Echter neemt het succes van Marvel & DC niet weg dat iedereen maar een schot moet wagen binnen het steeds groter wordende superhelden-filmlandschap. Vorig jaar bracht Netflix ons nog het middelmatige Project Power (2020), dat ging over een pil waardoor je vijf minuten lang speciale krachten kreeg. Nog geen jaar later proberen ze nog een keer mee te liften op het superhelden succes met Thunder Force (2021) - gemaakt door regisseur Ben Falcone met zijn vrouw, Melissa McCarthy, in de hoofdrol.

Falcone & McCarthy zijn een duo met een specifieke soort humor dat je ligt of niet. Ik vind haar meestal onuitstaanbaar en totaal niet grappig, wat wederom het geval was bij Thunder Force. Herhalende grappen die, omdat ze te lang doorgaan, oncomfortabel worden om naar te kijken. Hiernaast is het de typische humor die je van McCarthy kan verwachten: grofgebekt en onbeleefd zijn, onbenullig overkomen vanwege haar figuur én aparte dingen doen om aandacht te trekken, zoals rauwe kip eten op een vieze manier. Het is te zien dat haar medespelers, zoals Octavia Spencer en Jason Bateman, doen met het materiaal wat ze kunnen - maar ook hun aanwezigheid is te min om de gehele film te redden.

Naast de humor die de plank misslaat is dit verhaal ook ongelofelijk cliché en voorspelbaar. Dialogen die je kunt raden, geforceerde trainingsmontages om hun krachten in beeld te brengen en standaard misverstanden tussen onze twee hoofdpersonen die hun vriendschap op de proef moet stellen. Niks is verrassend, innovatief of enigszins interessant weergegeven. Kortom, Thunder Force (2021) is niet zo krachtig als de titel doet vermoeden. Voor echt gedonder kun je beter Marvel's Thor films bekijken.

Cast: Melissa McCarthy Octavia Spencer Jason Bateman Bobby Cannavale
Pom Klementieff Kevin Dunn Melissa Leo
Regie: Ben Falcone