The New Mutants (2020)

The New Mutants recensie

Vijf tieners met superkrachten zitten in een speciale inrichting om hier te proberen om hun krachten onder controle te krijgen. Niet wetende dat deze plek duistere intenties heeft.

Het heeft bijna tweeënhalfjaar mogen duren, maar The New Mutants (Marvel's 'vervloekte' film), is na alle tegenslagen dan eindelijk uitgebracht. Oorspronkelijk stond de film gepland voor een release in april 2018, waarnaar deze hierna vijf keer (!) is uitgesteld, tot nu, september 2020. Dit had onder andere te maken met Disney die 20th Century Fox had opgekocht, zodoende is dit de laatste X-Men gerelateerde film die werd geproduceerd onder FOX.

Het komt als geen verbazing dat ook The New Mutants een middelmatige tot 'ok' film is in de X-Men catalogus van FOX. Hun producties variëren enorm in kwaliteit, zie het contrast tussen het geweldige Logan (2017) of de recente flop Dark Phoenix (2019). Ondanks dat The New Mutants beter is dan laatstgenoemde film, is dit over het algemeen een standaard kijkervaring met weinig om armen.

Jammer, want onder de oppervlakte schuilt potentie. Regisseur Josh Boone kiest voor een kleinschalig en intiem verhaal over vijf mutanten die opgesloten zitten binnen een enkele locatie. Hieraan worden wat (psychologische) horrorelementen toegevoegd, die zorgen voor het meest interessante aspect. Met deze unieke invalshoek weet The New Mutants zich te differentiëren van het andere gros binnen het superhelden genre. Toch moest er veel meer gehamerd worden op de horror & gevaarlijkheden van het hebben van superkrachten, wie weet had het eindresultaat dan beter uitgepakt, maar helaas blijft de film op veel vlakken net te terughoudend hiervoor.

The New Mutants (2020) is een aparte combinatie tussen twee genres die niet vervullend zijn. Deels ondermaatste tienerhorror en deels halfgebakken superhelden-film. Als Marvel zich honderdprocent had ingezet op beide aspecten had je waarschijnlijk een krankzinnige film gecreëerd zoals we die nog niet eerder hadden gezien binnen het genre, wat een gemiste kans. Hoe het er nu voor staat gaat de X-Men franchise van FOX ten onder met een vergeetachtige domper.

The New Mutants draait sinds 2 september in de bioscoop.

Cast: Blu Hunt Maisie Williams Anya Taylor-Joy Charlie Heaton
Alice Braga Henry Zaga Adam Beach
Regie: Josh Boone
Genre: Superhelden Horror
Speelduur: 1:34 uur

Samengevat de plus- en minpunten van The New Mutants:

Unieke invalshoek voor een film binnen het superhelden genre, Goed acteerwerk van de vijf tieners, Focus op een kleinschalig verhaal binnen één locatie, De krachten van de mutanten worden goed in beeld gebracht, Er is duidelijk potentie voor de horror scènes..

..maar hier wordt te weinig mee gedaan, Niet veel diepgang voor de personages, Vergeetachtige film met weinig om armen, Voorspelbaar en standaard

Jordy Gomes beoordeelt The New Mutants met een 6 / 10.

6