The Life Ahead (2020)

Recensie The Life Ahead (2020)

The Life Ahead recensie

Mohammed (Momo voor de vrienden) woont bij dokter Coen nadat hij door zijn ouders in de steek gelaten werd. HIj leeft echter vooral op straat, tot dokter Coen op een dag vraagt aan Madame Rosa of zijn, tegen betaling, voor Momo wil zorgen. Dit nadat ze eerder die dag bestolen werd door diezelfde Momo. Wat volgt, is een heerlijk in beeld gebracht coming of age verhaal van een jongen die zichzelf terugvindt.

La Loren is ondertussen 87 en speelt nog eens mee in een film. De Italiaanse diva en ster van o.a. La ciociara (1960) en Una giornata particolara (1977) speelt de hoofdrol in dit door haar zoon (Edoardo Ponti) geregisseerde drama. Het is ondertussen maar liefst 10 jaar geleden en je ziet dat de tijd ook op haar vat begint te krijgen. Maar dat is niet te merken aan haar acteerprestatie, want die is top. Ze speelt bijzonder geloofwaardig de rol van een vrouw die er ondertussen een heel leven heeft op zitten, die Auschwitz heeft overleefd en later haar brood verdiende als prostituƩe.

Er gaat zoveel aandacht naar Sophia Loren dat we zouden vergeten dat ze een fantastische jonge debutant als tegenspeler heeft. Ibrahima Gueye is schitterende als de met zichzelf en zijn omgeving worstelende Momo. Ook de rest van de cast, bestaande uit een hoop kleurrijke nevenfiguren, stelt zeker niet teleur.

Het moet gezegd dat Ponti hier als regisseur laat zien dat ook hem wellicht een hele mooie toekomst. Samen met zijn DOP Angus Hudson baadt hij zijn film in prachtige, zonnige kleuren. Diezelfde DOP creƫert trouwens een paar hele mooie plaatjes doorheen de film. Door ook op geregelde tijdstippen een leuk deuntje te laten horen, al dan niet begeleid door een dansje, vermijd je de val van de meligheid. Pas helemaal op het einde trappen ze toch bijna in die val, maar mij heeft het alvast niet gestoord, integendeel. Als dit haar laatste film ooit is, dan is dit voor Sophia Loren een heel mooi afscheid.

Cast: Sophia Loren Ibrahima Gueye Renato Carpentieri Abril Zamora
Babak Karimi
Regie: Edoardo Ponti