The Invisible Man (2020)

Recensie The Invisible Man (2020)

The Invisible Man recensie

Na jarenlang geïntimideerd en gecontroleerd te zijn door haar man, de optoloog Adrian Griffin, besluit Cecilia om te vluchten met behulp van haar zus Emily. Ze mag logeren bij vriend James en zijn dochter Sydney. Als haar ex-man zelfmoord pleegt, slaakt Cecilia een zucht van opluchting, tot ze vreemde geluiden hoort en dingen begint te zien die er niet zijn, of wel...?

Zou je willen onzichtbaar zijn? Zo ja, wat zou je dan willen doen? Telkens er een nieuwe filmversie van dit verhaal gemaakt wordt, wordt die vraag gesteld. Meestal kijken we dan ook mee door de ogen van de onzichtbare. In dit geval volgen we het slachtoffer Cecilia. Tegelijkertijd wordt ook de problematiek van vrouwen die vastzitten in een relatie met een tirannieke man aan de kaak gesteld.

Leigh Whannell (één deel van het schrijversduo van Saw en acteur in o.a. Insidious) laat met deze film zien dat hij weet hoe je een goeie thriller in elkaar steekt. Het moet gezegd, Elisabeth Moss is fantastisch als Cecilia. We wisten al van The handmaid’s tale dat ze perfect zowel angstig als boos kan kijken. Maar daarnaast weet hij ook uitermate goed haar angst voor het onzichtbare te vatten door slim gebruik te maken van de camera. Lege ruimtes in het huis worden net iets te lang in beeld gebracht, waardoor de dreiging bijna constant aanwezig is en bij momenten ondraaglijk. Jammer dat de film naar het einde toe te veel naar het expliciete grijpt, maar laat dat de pret zeker niet bederven. Dit is een goed gemaakte, fantastisch geacteerde en prachtig in beeld gebrachte thriller. Zo zouden er meer moeten zijn.

Cast: Elisabeth Moss Storm Reid Oliver Jackson-Cohen Harriet Dyer
Aldis Hodge
Regie: Leigh Whannell