The Harder They Fall (2021)

Recensie The Harder They Fall (2021)

The Harder They Fall recensie

De meedogenloze Rufus Buck vermoordt de ouders van de tienjarige Nat Love voor zijn ogen. Jaren later is Nat zelf een gevreesde outlaw met zijn eigen bende. Hij vermoordt iedereen die hem een duimbreed in de weg legt, behalve Rufus Buck. Die zit in de gevangenis. Als die laatste echter vrij komt, gaan de poppen aan het dansen.

Op het eerste gezicht is dit een vrij cliché verhaal. En dat is ook zo, maar er zijn een aantal zaken die maken dat dit veel meer is dan een cliché western over een man die wraak neemt nadat hij en zijn gezin onrecht zijn aangedaan. Ten eerste is de film bevolkt met bijna uitsluitend zwarte mensen. Ten tweede zijn de vrouwen even meedogenloos als de mannen, ten derde zien we hier een hele moderne aanpak van een klassiek genre en ten vierde is de begeleidingsmuziek a-typisch, maar o zo passend.

Het verhaal is, zoals eerder gezegd, nogal cliché, maar de twist zorgt ervoor dat dat cliché toch een klein beetje overstegen wordt. Voor de rest zit alles goed in deze film. De cast is ronduit fantastisch. Regina King en Idris Elba zijn meesterlijke slechteriken, terwijl Jonathan Majors en Zazie Beetz heerlijke 'good guys' zijn (hoewel hen 'good guys' noemen een beetje overdreven is). Een speciale pluim toch voor Lakeith Stanfield als de über-coole Cherokee Bill.

Het is echter niet de cast alleen die schittert. De cinematografie is van een wonderlijke schoonheid met weidse landschappen en prachtige, in kleuren badende, decors. Zo is een 'witte' stad, waar Nat Love op een bepaald moment een bank overvalt, helemaal wit gekleurd (van de straten tot de gebouwen). Ook de vele shoot-outs zijn magnifiek in beeld gebracht, met veel slow-motions en rondspattend bloed. En tenslotte de muziek, gecomponeerd door regisseur Jeymes Samuel. Bepaalde scènes zijn gemonteerd op de machtige muziek en dat zorgt voor bijzonder sfeervolle scènes. Kortom, een a-typische western bevolkt door zwarte mensen met prachtige beelden en een sublieme soundtrack. Een western om duimen en vingers bij af te likken. Een aanrader voor iedereen die van het genre houdt.

Cast: Jonathan Majors Idris Elba Zazie Beetz Regina King
Delroy Lindo Lakeith Stanfield RJ Cyler Danielle Deadwyler
Edi Gathegi Deon Cole
Regie: Jeymes Samuel
Genre: Actie Drama
Speelduur: 2:10 uur

Samengevat de plus- en minpunten van The Harder They Fall:

De regie, Fantastische sterrencast, Lakeith Stanfield, Cinematografie, Prachtige soundtrack, Montage op muziek, Kleurrijk, Sfeervol, Meedogenloze vrouwen in een mannenwereld, Moderne aanpak van een klassiek genre, Twist

Cliché verhaal

Kurt Velghe beoordeelt The Harder They Fall met een 9,5 / 10.

9,5