Mortal Kombat (2021)

Recensie Mortal Kombat (2021)

Mortal Kombat recensie

Tovenaar Shang Tsung (Chin Han) en zijn onderdaden hebben negen ‘Mortal Kombat-toernooien’ gewonnen achter elkaar. Met een tiende overwinning zullen ze de Aarde aanvallen en proberen de wereld over te nemen. Op Aarde komt vechter Cole Young (Lewis Tan) erachter dat hij is uitgekozen om samen met andere te strijden voor het lot van de planeet.

Videogame-verfilmingen hebben het zwaar gehad. De potentie en kwaliteit van de game waarop de film gebaseerd zou zijn wordt vrijwel nooit geëvenaard. Desondanks blijven dit soort films wel geproduceerd worden, met de laatste jaren toch wat aardige pogingen, zoals Tomb Raider (2018), Detective Pikachu (2019) en Sonic the Hedgehog (2020). In de jaren ’90 wist vechtgame Mortal Kombat al een filmadaptatie te bemachtigen, maar deze was enorm low-budget en miste het geweld uit het bronmateriaal. Gelukkig wordt dit met deze Mortal Kombat reboot (2021) rechtgezet.

Met een modaal budget van 55 miljoen dollar probeert Warner Bros. supporters van de videogames een waardige Mortal Kombat-film voor te schotelen. Met vlagen slagen ze hierin, aangezien je precies moet weten wat voor soort film je aanzet om te kijken. Middelmatig acteerwerk, een nietszeggend en onzinnig verhaal en slappe oneliners van de personages die zelfs de iconische uitspraken uit de games uitspuwen - neem bijvoorbeeld ‘Kano Wins’, ‘Fatality’ & ‘Flawless Victory’. Inhoudelijk gezien is dit geen ‘goede’ film in de traditionele zin, maar al gaat het puur om vermaak dan zit je hier zeker aan het juiste adres.

De voornaamste reden om een Mortal Kombat film te bekijken zijn de overdreven gevechten en bloederige aanvallen die ze hopelijk hebben vertaald vanuit de games. Gelukkig zit dit hier knus. Je favoriete karakter uit de game wordt hier prima neergezet, de kostuums van bijvoorbeeld Scorpion, Sub-Zero, Kung Loa & Raiden zijn goed overgenomen en als liefhebber van de games komen er genoeg verwijzingen voorbij. Zelfs de Mortal Kombat muziek uit de oorspronkelijke film (1995) wordt tijdens de aftiteling afgespeeld. Dit is simpelweg fanservice voor elke Mortal Kombat fanaat.

Mocht deze nieuwe Mortal Kombat (2021) genoeg opbrengen staat een opzet voor een tweede deel al klaar, waarin wordt verwezen naar een geliefd personage uit het bronmateriaal. Trakteer ons op nieuwe karakters uit de games en meer bloederige Fatalities, dan is een vervolg van harte welkom.

Cast: Lewis Tan Jessica McNamee Josh Lawson Tadanobu Asano
Mehcad Brooks Ludi Lin Chin Han Joe Taslim
Hiroyuki Sanada
Regie: Simon McQuoid
Genre: Actie Fantasie
Speelduur: 1:50 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Mortal Kombat:

Duidelijke fanservice-film voor liefhebbers van de games, Verwijzingen en knipoogjes, Overdreven bloederig zoals het hoort bij Mortal Kombat, Kostuum-designs zijn redelijk trouw en zien er goed uit, Kijkt gemakkelijk weg, Krachten van Sub-Zero, Hiroyuki Sanada als Scorpion, Toevoeging van een remix van de bekende Mortal Kombat muziek uit de originele film (1995)

Verhaal en acteerwerk zijn ondermaats, Geen kwaliteitsfilm (maar daarvoor moet je ook niet bij 'Mortal Kombat' aankloppen)

Jordy Gomes beoordeelt Mortal Kombat met een 5,5 / 10.

5,5