Malcolm & Marie (2021)

Recensie Malcolm & Marie (2021)

Malcolm & Marie recensie

Na de terugkomst van zijn filmpremière krijgen Malcolm (John David Washington) & Marie (Zendaya) ruzie over desbetreffende avond. Hiernaast worden oude wonden uit het verleden weer naar boven gebracht voor een nacht die hun relatie op de proef zal stellen.

Over het recent uitgebrachte Ma Rainey's Black Bottom (2020) was ik zeer te spreken. Een film die zich voornamelijk afspeelt binnen een enkele locatie en met een handjevol acteurs. Omdat de nieuwe Netflix-film, Malcolm & Marie (2021), een beetje in hetzelfde straatje past was mijn interesse hierin gepiekt. De film gaat over de relatieproblemen tussen twee personages, sterk gespeeld door John David Washington en Zendaya.

Nadat het koppel thuiskomt van Malcolm's filmpremière is meteen voelbaar dat Marie geïrriteerd is. Het duurt even voordat Malcolm uit haar weet te trekken waar ze mee zit, maar wanneer dit eenmaal besproken wordt gaat het balletje rollen en krijgen ze hevige ruzie die de hele nacht duurt. Door de nacht heen zitten geweldige dialogen en sterke acteermomenten verstopt voor zowel John David Washington als Zendaya. Echter kan de film wel in herhaling treden en hierdoor eentonig aanvoelen.

De manier waarop de twee ruziemaken kan bestempeld worden als 'realistisch', maar tot op een zekere hoogte, daarna veranderd het in vergezocht. Zo gaat het meerdere malen van elkaar uitschelden en in tranen brengen naar bijna seks hebben in een fractie van minuten. De grens tussen ruziemaken en elkaar weer liefhebben kan klein zijn tijdens een 'normaal' argument, maar wat hier allemaal besproken wordt en hoe ze tegen elkaar tekeergaan is niet zachtaardig te noemen. Je kunt jezelf haast afvragen waarom de twee nog samen zijn als je hoort welke gemene dingen er naar boven worden gebracht.

Ondanks dat de film een mooie deconstructie biedt van twee mensen met relatieproblemen laat de uitvoering hiervan soms te wensen over. Waar Malcolm & Marie (2021) wél in uitblinkt is het fantastische acteerspel tussen John David Washington en Zendaya. Hiernaast vallen ook het strakke camerawerk, de zwart-wit beelden en de harde dialogen in de smaak. Uiteindelijk is dit een intieme film die aantoont dat een simpel bedankje soms meer kan betekenen dan je denkt.

Malcolm & Marie draait sinds 5 februari in de bioscoop.

Cast: John David Washington Zendaya
Regie: Sam Levinson
Genre: Drama Netflix
Speelduur: 1:46 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Malcolm & Marie:

Geweldig acteerwerk van John David Washington en Zendaya, Aantal indrukwekkende dialogen en aangrijpende scènes waarin ruzie wordt gemaakt, Goede regie van Sam Levinson, Strak camerawerk, Keuze om de film zwart-wit te maken, Laatste monoloog en boodschap

Soms wat te eentonig en langdradig, Ongeloofwaardige grens tussen bekvechten en daarna weer liefdevol doen tegen elkaar

Jordy Gomes beoordeelt Malcolm & Marie met een 7 / 10.

7