Love and Monsters (2021)

Recensie Love and Monsters (2021)

Love and Monsters recensie

Nadat de aardbewoners een meteoriet uit de lucht schoten en de neerslag nadien ervoor zorgde dat alle koudbloedigen (insecten en ambibieën) op slag een groeispurt kregen, wonen alle mensen nu ondergronds in kleine of grote kolonies. Zo ook Joel, een leuke jongen maar allesbehalve een held. Op een dag echter besluit hij om op zoek te gaan naar zijn vriendinnetje Aimee. Hij zag haar voor het laatst op die fameuze dag zeven jaar geleden en heeft haar nu gevonden via een radiocontact. Het avontuur begint.

Bij het zien van deze film moest ik gelijk denken aan Tremors (1990). Dezelfde campy fun, gruwelijke monsters en heerlijke personages. Een B-film pur sang. Het valt op hoe goed de makers gekeken hebben naar hun grote voorbeelden. De monsters lijken bij momenten zelfs op Alien en de personages gebruiken humor om de gevaren te trotseren.

Dylan O’Brien is perfect gecast in de hoofdrol en laat zijn personage een hele mooie evolutie doormaken, van waardeloze schlemiel tot held tegen wil en dank. Daarnaast blijkt hij ook over een leuke komische timing te beschikken. Humor is er trouwens bij overvloed. Zo geeft personage Winnow, een achtjarig meisje dat Joey ontmoet tijdens zijn avontuur, alle monsters gekke namen, zoals Boombranders, Ledenmatenkrakers of Ledenmatenpletters. Of Joel die Daryl-gewijs (The Walking Dead) zijn kruisboog wil holsteren op zijn schouder en daar maar niet in slaagt.

Nog een oude getrouwe uit de cast van The Walking Dead is Michael Rooker, die hier een soort avonturier speelt die zijn mannetje meer dan weet te staan in deze gevaarlijke wereld. Het ziet er ook allemaal heerlijk uit, in kleurrijke decors en bij momenten toch behoorlijk enge monsters. Één van de mooiste scènes is wellicht die met de kwallen. Naast prachtige beelden is ook de muziek goed gekozen en past die perfect bij de speelse manier waarop de makers deze film aangepakt hebben. Maar goed, als This is the Day van The The in een film gebruikt wordt, dan kan die film voor mij sowieso al niet meer stuk. Los daarvan is dit een goedgemaakte, grappige, spannende avonturenfilm voor het hele gezin (op voorwaarde dat de allerkleinsten tegen een stootje kunnen).

Cast: Dylan O'Brien Jessica Henwick Dan Ewing Michael Rooker
Ariana Greenblatt
Regie: Michael Matthews