Cruella (2021)

Recensie Cruella (2021)

Cruella recensie

Door Gillan Wijngaards op
De iconische slechterik van de klassieke Disneyfilm 101 Dalmatiërs Cruella de Vil krijgt een eigen film waarin haar jonge jaren centraal staan. Het vertelt de hoogtepunten en dieptepunten van het personage, vertolkt door Emma Stone.

Als er één ding zeker is in het leven, is het wel dat Disney door blijft gaan met het adapteren van klassieke tekenfilms. Van Jungle Book tot The Lion King en van Cinderella tot Aladin. Soms wordt de focus niet gelegd op de protagonist van de originele film, maar op dé slechterik. Disney startte hiermee met de twee films over Maleficent, bekend van Sleeping Beauty, en nu is het de beurt Cruella de Vil van 101 Dalmatiërs.

De titelrol wordt vertolkt door Emma Stone en we mogen in onze handen klappen dat zij deze rol op zich neemt. Het is gemakkelijk om Cruella/Estella als een karikatuur neer te zetten die gaat vervelen, maar Stone weet het personage genoeg nuances mee te geven om haar menselijk genoeg te houden. Dat komt meer door de charmes van de actrice dan door het script, dat soms wat te wensen overlaat (hier en daar iets te melodramatisch).

Een andere glorieuze keuze is de actrice die 'De Barones' speelt: een andere Emma: Emma Thompson. Miranda Priestly van The Devil Wears Prada is een lieverd vergeleken met 'De Barones'. Heerlijk over-the-top, monsterlijk gemeen, hilarisch en in geweldige outfits. De kostuums zijn sowieso een genot om naar te kijken in Cruella en ook de soundtrack is om je vingers bij af te likken. Vooral Call Me Cruella van Florence + the Machine past perfect bij de toon van de film.

De film bevat genoeg 'twists and turns' om te blijven boeien, al duurt de film met 134 eigenlijk wel iets te lang. Een kwartiertje korter had het middenstuk wat vlotter kunnen maken, maar enorm storend is het niet. Stone, Thompson, de kostuums en de muziek weten genoeg te boeien. Echt een aanrader, al moet je er wel flink wat geld voor over hebben de film op Disney+ te willen kijken!

Cruella draait sinds 28 mei in de bioscoop.

Cast: Emma Stone Emma Thompson Emily Beecham Kirby Howell-Baptiste
Mark Strong Paul Walter Hauser Joel Fry John McCrea