Batman & Robin (1997)

Batman & Robin recensie

Batman (George Clooney) en Robin (Chris O'Donnell) moeten Gotham City redden van nieuwe slechterik Mr. Freeze (Arnold Schwarzenegger) die een samenwerking aangaat met Poison Ivy (Uma Thurman).

Met Batman Forever (1995) werd de gotische invloed van Tim Burton vervangen voor felle kleuren en een meer kindvriendelijke richting. Het publiek is hier met grote getallen op afgekomen en zo werd de film een financieel succes. Bij Warner Bros. lijkt de instelling al snel om 'meer' te produceren als iets werkt, dus dat is ook wat er gebeurde. Batman & Robin (1997) bevat nog meer van wat we in 'Forever' voorbij zagen komen. Alleen ditmaal pakt alles negatief uit.

De eerste fout begint al tijdens de productie. Zo zijn alle sets, kostuums, voertuigen en ga zo maar door ontworpen met de instelling om veel speelgoed te verkopen. Daarom zijn er door de film heen verschillende outfits aanwezig voor onze superhelden en bevat de Batmobile een hoop neon lichten zodat deze lijkt op een soort Hot Wheels auto. Het eindresultaat is lachwekkend en beschamend.

Laatstgenoemde termen gelden ook voor het acteerwerk, ronduit waardeloos. George Clooney speelt Bruce Wayne en Batman op dezelfde, eentonige manier zonder enige vorm van overtuiging. Uma Thurman, die net was genomineerd voor een Oscar in Pulp Fiction (1995), speelt hilarisch overdreven, gewoonweg slecht op alle verkeerde manieren. Terwijl Arnold Schwarzenegger ondertussen stomme oneliners eruitgooit met betrekking tot ijs en kou (omdat zijn personage Mr. Freeze is, dit moet dus grappig/slim zijn). Alle aspecten, zowel voor als achter de schermen, zijn een aanfluiting voor menig Batman-fan.

Ondanks dat de film geen positief punt kent, moeten wij Batman & Robin toch bedanken. Aangezien de film zo verschrikkelijk slecht was, werden de plannen voor het vijfde deel geschrapt en stond de franchise acht jaar lang in de wacht. Hierna verscheen Christopher Nolan's Batman Begins (2005) om het titulaire personage weer te voorzien van enige gratie. Indirect hebben wij dus de ondergang van Batman & Robin te danken voor de opkomst van een aantal van de beste films met een superheld in de hoofdrol:
The Dark Knight trilogie (2005 - 2012).

Cast: George Clooney Chris O'Donnell Arnold Schwarzenegger Uma Thurman
Alicia Silverstone Michael Gough Pat Hingle Elle Macpherson
Regie: Joel Schumacher
Genre: Superhelden Klassieker
Speelduur: 2:05 uur

Samengevat de plus- en minpunten van Batman & Robin:

-

Alles werd ontworpen met de gedachtengang om veel speelgoed te verkopen, George Clooney als Batman, Arnold Schwarzenegger als Mister Freeze, Uma Thurman hilarisch over-the-top als Poison Ivy, Een IQ-loze versie van Bane, Onwijs veel oneliners met betrekking tot ijs, Gedateerde effecten, Slechte outfits, designs en sets, De ondergang van deze Batman-filmfranchise, Een aanfluiting als het gaat om de Batman-mythologie eer aandoen

Jordy Gomes beoordeelt Batman & Robin met een 1 / 10.

1

Batman & Robin is door 1 filmrecensent beoordeeld met een 1 / 10.