Luca Eikelbeck

32 filmrecensies
32
Filmrecensent Luca Eikelbeck

Over Luca Eikelbeck

Filmrecensent sinds 20 februari 2017
Als jonge filmfanaat begon ik met 'slechte' komedie slapsticks zoals 'Happy Gilmore', 'Billy Madison' en eigenlijk alles waar Adam Sandler in zat. Dit was toen hij nog best grappige films maakte. Daaruit stroomde ik door naar betere komedies zoals 'Anchorman' en 'Superbad'. Tot mijn vader mij introduceerde tot de komedielegendes van vroeger: John Candy, Steve Martin en Mel Brooks. Ik ben daarom ook enorm fan van oude komedies als 'Planes, Trains & Automobiles', 'Young Frankenstein' en 'What’s Up, Doc?'.

Zoals je misschien al hebt gemerkt is komedie echt mijn favoriete filmgenre. Maar wees gerust, ik kijk ook graag drama's, independent films, films die iets nieuws proberen, films met een goede plottwist en films waar hele complot-theorieën aan vast zitten (zoals bij 'The Shining', die misschien stiekem over de maanlanding van Amerika gaat). Ik kijk eigenlijk alles wel, al ben ik geen groot fan van oorlogsfilms en horrorfilms, vooral degenen die alleen eng zijn door de jump-scares.

Wat ik belangrijk in films vind is de manier waarop het verhaal zich voortbeweegt, dus het gebruik maken van actie in plaats van dialoog. Zodat niet een karakter zijn hele achtergrondverhaal verteld, maar we het te zien krijgen. Verder vind ik het belangrijk hoe de regisseur met de camera speelt, of hij echt iets kan toevoegen aan de film. Ik denk daarbij aan regisseurs als:
  • David Fincher
  • Paul Thomas Anderson
  • Christopher Nolan
  • Steven Soderbergh
  • Coen Brothers
  • Edgar Wright
  • Denis Villeneuve
  • Quentin Tarantino
  • Guy Ritchie
  • Stanley Kubrick
Ik let bij het regisseer-werk vaak op de kleur in de film en het gebruik ervan, of het beeld mooi eruit komt te zien waardoor elk shot eigenlijk een soort portret wordt, en het editen, is het een keuze om te editen of is de scene geknipt om iets te verbergen, zoals vaak gedaan wordt in slechte vecht scenes - kijk maar eens naar de scène waar Liam Neeson over een hek springt in Taken 3.

Aangezien ik nog een groot deel van mijn familie in Duitsland heb wonen kijk ik nog wel eens vaker Duitse films. Dus schrik niet als je toevallig een keer een film tussen mijn recensies ziet die niet is uitgekomen in Nederland, vaak zijn ze het kijken wel waard.

Over de jaren ben ik van filmfanaat gegroeid tot cinefiel, en zit daarom wekelijks minstens 1 keer in de bioscoop. Vaak wel meer, wat mijn portemonnee niet altijd even goed aankan maar daarvoor is er Pathé Unlimited. Dat komt omdat mij van alles naar een film kan lokken, al zie ik dat Hans Zimmer de componist is, of dat een van mijn favoriete regisseurs alleen al producer is aan de film ga ik erheen en zo zijn er nog duizend redenen voor mij naar de bioscoop te gaan. Al heb ik ook een zwakte, een guilty pleasure, namelijk: cliqueje romantische komedies. Dus zodra Jennifer Aniston, Jason Bateman of Anna Kendrick in een film spelen zit ik al in de bioscoop. Sorry, ik kan er ook niks aan doen.

Tot mijn favoriete films horen:
  • Chef
  • Kiss Kiss Bang Bang